جلسه بیست و پنجم : تغییر نام و پسورد ماژول بلوتوث HC-05 ( مد AT Command )

سلام

جلسه قبل در مورد این حرف زدیم که چطوری از آردوینو داده بفرستیم برای گوشی اندرویدمون و از گوشیمون داده بفرستیم برای آردوینو . تمام ارتباطات قرار بود وایرلس و با کمک بلوتوث انجام بشه که خب موفق شدیم و انجامش دادیم.

اگه یادتون باشه وقتی میخواستیم ماژول بلوتوث رو با گوشیمون pair کنیم اسم ماژول بلوتوث HC_05 بود و پسوردش هم به صورت پیش فرض 1234 بود . تغییر اسم این ماژول کار چندان مهمی به حساب نمیاد و سلیقه ایه اما تغییر پسورد ماژول برای محافظت از داده ها کار واجبیه . چرا که فرض کنید شما سیستم ورود و خروج یه شرکت رو با بلوتوث بستید. شب که همه تشریف می برن خونه یه آدم خرابکار میاد با بلوتوث pair میشه پسورد پیش فرض 1234 رو میزنه و میره تو شرکت یه لیوان آب میخوره و میره (!) .

خب حالا سوال اینه که ما چجوری باید این تغییرات رو اعمال کنیم ؟ برای جواب این سوال یه کم باید توضیح بدم :
ماژول های بلوتوث دو تا مد کاری مختلف دارن .
یه مد کاری دیتا
یه مد کاری AT کامند

مد دیتا همون مدی هست که تو جلسه قبل باهاش کار می کردیم . توی این مد ( کد مد پیش فرض ماژول بلوتوث هم محسوب میشه ) فقط میشه با یه دستگاه pair شد و باهاش داده رد و بدل کرد. توی این مد به هیچ عنوان نمیشه تنظیمات بلوتوث رو تغییر داد.

مد AT کامند مدی هست که باهاش تنظیمات ماژول بلوتوث رو میشه تغییر داد. تغییراتی مثل اسم بلوتوث ، پسورد ، baude rate و … .

خب حالا مساله اصلی اینه که چجوری بتونیم بفهمیم تو چه مدی هستیم و نکته بعد هم اینه که چجوری از این مد بریم به اون مد و به عکس.
اول سوال اول رو جواب میدم :
برای اینکه بتونیم تشخیص بدیم تو چه مدی هستیم باید به LED روی ماژول نگاه کنیم. به محض اینکه به ماژول پاور میدیم یه LED روی برد شروع به چشمک زدن می کنه . از روی سرعت چشمک زدن این LED میتونیم بفهمیم تو چه مدی هستیم . اگه LED خیلی تند تند چشمک بزنه یعنی تو مد دیتا هستیم . اگه LED کند چشمک بزنه ( حدود 2 ثانیه یه بار ) یعنی تو مد AT کامند هستیم.

خب حالا سوال دوم : چطوری بین مد ها تغییر وضعیت بدیم . اگه دقت کنید روی برد یه میکروسوئیچ هست:
HC-05 (1)-500x500
برای این که برید تو مد کامند کافیه که این میکروسوئیچ رو هنگام اتصال پاور نگه دارید. قبل از این که عملی این کار رو انجام بدیم لازمه نحوه اتصال سخت افزاری این ماژول رو معلوم کنیم.
برای استفاده از این بلوتوث تو مد AT کامند دو تا راه وجود داره :
1.راه حل اول اینه که از یه آردوینو برای این کار استفاده کنیم . سیم بندی اتصال بلوتوث به آردوینو دقیقا مطابق سیم بندی جلسه قبل خواهد بود.
2. به جای استفاده از آردوینو از یه تبدیل TTL به USB استفاده کنیم. من خودم از این تبدیل برای این کار استفاده می کنم . گفتن این نکته ضروریه که به جای این تبدیل میشه از هر تبدیل TTL به USB دیگه ای هم استفاده کرد.
برای اتصال این ماژول مبدل به ماژول بلوتوث کافیه سیم بندی زیر رو رعایت کنید:
*** VCC بلوتوث به VCC تبدیل
*** GND بلوتوث به GND تبدیل
*** TX بلوتوث به RX تبدیل
*** RX بلوتوث به TX تبدیل
همین وبس!

من خودم از روش دوم برای کانفیگ ماژول بلوتوث HC-05 استفاده می کنم . دقت کنید که اگر تبدیل دم دستتون نیست و میخواید از آردوینو برای این کار استفاده کنید لازمه همون کد جلسه قبل رو هم تو برد آردوینوتون آپلود کنید با این تفاوت که هر دو baude rate قبلی (baude rate ارتباط سریال و baude rate سریال نرم افزاری بلوتوث ) رو از 9600 به 38400 تبدیل کنید ( حتما این تغییر رو باید انجام بدید ).

*********************************************************************************

خب الان باید با هر کدوم از دو تا روش سیم بندیتون رو بسته باشید ( در مورد کسایی که با آردوینو کار می کنن باید کدتون رو هم آپلود کرده باشید )
الان وقت اینه که ماژول بلوتوث رو ببریم به مد کامند.
قبل از این کار پاور تبدیل ( یا آردوینو ) تون رو فراهم کنید (بزنیدشون به USB ) . الان به بردتون نگاه کنید باید یه LED با سرعت زیاد شروع به چشمک زدن کرده باشه . این همون مد دیتا هست. (این قسمت فقط برای این بود که نوع چشمک زدن رو تو مد دیتا ببینید )
برای این که ببریمش تو کامند پاور بردها رو قطع کنید (از USB بکشید ) قبل از این که دوباره بخواید پاور بدید دستتون رو روی میکروسوئیچی که قبلا نشون دادم بزارید و سوئیچ رو نگه دارید در همین حالت تبدیل ( یا آردوینو ) رو وصل کنید به پورت USB تا روشن بشه . الان اگه به LED نگاه کنید داره کندتر از قبل چشمک میزنه . خب سوئیچ رو رها کنید : به مد کامند خوش اومدید.
مراحلی که گفتم تو فیلم زیر نشون داده شده:


خب مرحله آخراینه که تنظیمات مطلوبمون رو انجام بدیم . کنسول سریال آردوینو رو باز کنید و مطابق عکس زیر تنظیمات رو انجام بدید . دقت کنید baude rate باید حتما روی 38400 باشه ( حتتتتتتتما ):
2016-07-12_10-39-14
یادتونه جلسات قبل که داشتم در مورد AT کامند حرف میزدم گفتم یه کامندی هست که همیشه اول با اون شروع می کنیم و نقش سلام رو داره . الان هم برای اینکه ببینیم همه چیز درسته و ارتباطمون با بلوتوث برقراره کامند AT رو میفرستیم .
AT رو قسمت بالایی کنسول تایپ کنید و send رو بزنید . در صورتی که بهتون OK برگردونه یعنی همه چیز حله ، اگر نه یا سیم بندیتون غلطه یا baude rate رو تغییر ندادید.

بعد از این که OK رو دریافت کردید (که یعنی همه چیز درست پیش رفته ) نوبت کامندهای بعدیه . اول سعی می کنیم تا اسم ماژولمون رو عوض کنیم برای این کار به ماژول میگیم اسمت رو بزار مثلا mbt ( این اسم میتونه هر چیزی باشه ) . کامند استاندارد برای تغییر نام AT+NAME=MBT هست . دقیقا همین رو توی کنسول سریال تایپ کنید و send کنید ماژول بلوتوث بهتون یه OK برمی گردونه یعنی کاری که میخواستی رو انجام دادم برات

قدم بعد اینه که پسورد ماژول بلوتوثمون رو عوض کنیم . برای این کار مراحل زیر رو پیش میریم:
1. اول ازش می پرسیم الان پسوردت چنده ؟
2. بهش میگیم پسوردت رو بزار مثلا 1395
با کامند ?AT+ PSWD ازش میپرسیم پسوردت چنده . جواب ماژول توی کنسول سریال این هست که :
+PSWD:1234
OK
حالا باید بهش بگیم پسوردت رو بزار 1395 . کامند استانداردش AT+ PSWD=1395 هست که پاسخ ماژول به این کامند هم OK خواهد بود .

حالا تبدیل ( یا آردوینو ) رو از USB بکشید تا پاور قطع بشه و دوباره بزنید به USB . با این کار ماژول از مد کامند خارج میشه و به مد پیش فرضش که دیتا هست بر میگرده .
برای این که مطمئن باشید کامندهایی که فرستادید تنظیم شده کافیه سعی کنید ماژول بلوتوث رو با گوشیتون pair کنید :
Screenshot_2016-07-12-11-15-04

Screenshot_2016-07-12-11-15-14

Screenshot_2016-07-12-11-15-21